W tym roku firmy kupią więcej nowych aut, także elektrycznych
Mimo spadku sprzedaży nowych samochodów, zwiększyło się zainteresowanie przedsiębiorców wynajmem długoterminowym. Chętniej korzystają z niego również najmniejsze firmy, zastępując w ten sposób klasyczny leasing.
Pogarszająca się kondycja polskiej gospodarki i niepewność co do rozwoju sytuacji na rynku sprawiły, że w ubiegłym roku zakupy samochodów do firmowych flot zmalały. W 2022 r. przedsiębiorcy kupili blisko o jedną dziesiątą mniej aut niż rok wcześniej. Jeszcze większy spadek, o 14 proc., był widoczny w przypadku finansowania zakupu środkami własnymi, kredytem i klasycznym leasingiem liczonymi razem. I choć firmowe zakupy napędzały cały polski rynek – klienci instytucjonalni odpowiadali za sprzedaż 71 proc. nowych samochodów osobowych (298,2 tys.) – ich udział stopniał o 3,1 pkt proc.
Jak wynika z analiz Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w tej chwili na kryzys w branży motoryzacyjnej w coraz mniejszym stopniu wpływa to, że dostępność aut jest ograniczona z powodu przerwanych łańcuchów dostaw. Natomiast coraz większe znaczenie ma to, że w wyniku wysokich cen, inflacji i rosnących stóp procentowych zmalał popyt.
W tym roku powinno być lepiej
Jak informuje firma doradcza KPMG w swoim najnowszym raporcie, w 2022 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 419,7 tys. nowych samochodów osobowych, o 6 proc. mniej niż w 2021 r. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, przyczep i naczep, autobusów oraz motorowerów.
Wzrosła z kolei sprzedaż samochodów osobowych z napędem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta