Można sprawdzić, kto korzysta z utworu
W dobie cyfryzacji możliwość odsprzedaży, modyfikacji i konwersji utworów daje ich nabywcom szerokie pole do eksploatacji cudzych treści i pozwala na osiąganie zysków na rynku wtórnym. Kontrolę nad wykorzystaniem dzieł zapisanych w formie elektronicznej umożliwia chmura obliczeniowa.
Raz wprowadzone do obrotu utwory zaczynają bezpowrotnie uczestniczyć w grze rynkowej. Chociaż prawa autorskie pozostają przy innym podmiocie niż użytkownik utworu, to eksploatacja i dalszy obrót nabytym egzemplarzem jest prawnie dopuszczalny. Czy istnieje jednak możliwość kontroli korzystania z praw autorskich do utworu niezależna od tego, czy użytkownik kupuje egzemplarz od posiadacza praw, otrzymuje możliwość jego pobierania, czy też uzyskuje jedynie czasowy dostęp do danych?
Zezwolenie na dalszy obrót
Wprowadzenie do obrotu poprzez np. zawarcie umowy sprzedaży czy licencji dotyczącej oryginału albo egzemplarza utworu na terytorium całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (dalej: „EOG”) wyczerpuje prawo do zezwalania na dalszy obrót takim egzemplarzem. Oznacza to, że uprawniony do utworu będzie pozbawiony prawa do kontrolowania dalszego obrotu konkretnym egzemplarzem. Nabywca oryginału bądź kopii utworu (np. książki, płyty, grafiki) może bez przeszkód przenieść prawo jego własności na kolejnego nabywcę. Dotyczy to zarówno podmiotów profesjonalnych opierających swój biznes na cudzych treściach jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Zakres wyczerpania uprawnień do wprowadzenia utworu do obrotu dotyczy: terytorium, konkretnego egzemplarza oraz uprawnień twórcy takich jak prawo do korzystania z utworu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta