Firmy spożywcze o inflacji mówią niechętnie, odpowiedzią jest eksport
Choć patriotyzm konsumencki deklarujemy rekordowy, to zakupy ograniczamy, bo ceny też są wysokie. Producenci szukają oszczędności.
Wysoka inflacja i zmniejszająca się zdolność nabywcza konsumentów wpływają na chęci konsumentów do zakupów, ale według badań Food Research Instutute (FRI) – konsumenci w Polsce najchętniej kupowaliby produkty polskie i polską żywność. Nie zmienia to jednak faktu, że oszczędzają dziś wszyscy, od firm po konsumentów, a na rynku widać takie zjawiska, jak zmniejszanie wielkości, przechodzenie do tańszych alternatyw i coraz częstsze kierowanie się wyłącznie ceną. Królują marki własne i ich panowanie obecny kryzys może tylko umocnić.
Polacy deklarują patriotyzm zakupowy
FRI pytał ankietowanych o to, czy w czasie kupowania żywności – i mając do wyboru dwa podobne produkty spożywcze, polski i zagraniczny – dana osoba wybiera produkt polski. Odpowiedzi mogą zaskakiwać, bo taki wybór potwierdziło łącznie… 86 proc. osób. Zdecydowanie tak odpowiedziało 42,9 proc. ankietowanych, raczej tak – kolejne 43,4 proc.
Odpowiedzi „zdecydowanie nie” pojawiły się zaledwie dwie, co dało 0,2 proc. głosów, postawy „raczej nie” – też wystąpiły na bardzo niskim poziomie 3,8 proc. odpowiedzi. Niespełna 10 proc. ankietowanych odpowiadało, że nie wie.
Tyle deklaracje. A jak na to patrzą badacze? Dariusz Chołost, prezes FRI, odczytuje wynik w ten sposób, że jako konsumenci mamy duże zaufanie do polskich producentów. – To bardzo ważny wskaźnik. Co ciekawe,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta