Funkcje znaku towarowego
Znaki towarowe odgrywają istotną rolę w gospodarce, upraszczając komunikację. Informują potencjalnych nabywców produktu o jego producencie. Są także efektywnym i zaawansowanym narzędziem marketingowym.
Wyróżnia się trzy podstawowe funkcje znaków towarowych:
1) odróżniającą (oznaczenia pochodzenia),
2) jakościową (gwarancyjną) oraz
3) reklamową.
Pierwsza – określa pochodzenie towaru opatrzonego znakiem towarowym, pozwalając na odróżnienie od towarów wytwarzanych lub wprowadzanych do obrotu przez inne przedsiębiorstwa. Druga - kreuje wymóg odpowiedniej, ustalonej jakości wytwarzanych produktów lub świadczonych usług. Natomiast trzecia – pozycjonuje znak jako narzędzie promocji i reklamy. W teorii wyróżnia się także inne funkcje, tj. inwestycyjną oraz komunikacyjną.
Znak jako oznaczenie pochodzenia
To podstawowa funkcja wynikająca z definicji znaku towarowego. Ma ona umożliwiać konsumentowi odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innego przedsiębiorstwa. Zdolność odróżniająca znaku towarowego powinna co do zasady mieć charakter pierwotny, wynikający ze szczególnej struktury oznaczenia. Dopuszcza się też nabycie wtórnej zdolności odróżniającej w wyniku długotrwałego lub intensywnego używania znaku w obrocie. Wybierając towar oznaczony określonym znakiem towarowym, konsument powinien mieć pewność, że tak oznaczony towar pochodzi zawsze od tego samego uprawnionego. Nie jest przy tym istotne ani miejsce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta