Dobry produkt sprzedaje się i w trudniejszych czasach
Mieszkania w Polsce jeszcze nie są tak drogie, jak na Zachodzie. Państwowe programy nie powinny służyć stymulowaniu popytu, tylko wsparciu tych osób, których nie stać na zakup – mówi Jacek Zengteler, prezes spółki Yareal Polska.
Zacząć rozmowę z deweloperem z rynku kapitałowego jest łatwiej, bo można zapytać o konkretny wynik sprzedaży mieszkań, o dynamikę wzrostu lub spadku w kontekście rynku. III kwartał br. był w największych aglomeracjach najsłabszy od III kwartału 2022 r. – apogeum kryzysu kredytowego. A jak poradził sobie Yareal?
Cenimy sobie ten aspekt bycia spółką prywatną, że nie musimy podawać takich danych. Generalnie 2024 r. zapowiada się dla nas jako nieznacznie słabszy od bardzo dobrego poprzedniego. Zakładaliśmy w naszej prognozie na 2024 r. spadek sprzedaży o 10 proc., w czerwcu zmniejszyliśmy cel o 20 proc. Jednak okazuje się, że dobry produkt sprzedaje się i w trudniejszych czasach – nasz wynik już przekroczył tę obniżoną całoroczną prognozę i wygląda na to, że zbliżymy się do wykonania pierwotnego założenia. Październik był najlepszym miesiącem w tym roku, listopad jest nieznacznie gorszy i bardzo dużo dzieje się aktualnie w grudniu. Dodatkowo powodem spadku sprzedaży było przesunięcie startu dwóch projektów – dłużej zeszło się z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę.
Żeby nas jakoś obrazowo osadzić w rynku: jesteśmy zazwyczaj pod koniec zestawień pierwszej dziesiątki deweloperów sprzedających mieszkania w Warszawie. To nas zadowala, nie mamy imperialnych planów bycia na podium...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta