Musimy zacząć przyglądać się Globalnemu Południu
Często mam wrażenie, że polskie produkty sprzedawane na świecie mają niedostosowane rynkowo ceny – są po prostu zbyt tanie w stosunku do ich jakości. Marka polskiej gospodarki nie jest jeszcze dostatecznie wypromowana – mówi Franciszek Hutten-Czapski, dyrektor zarządzający i senior partner, chairman, BCG.
W jaki sposób w dobie napięć geopolitycznych i wojen handlowych Polska powinna zabezpieczyć swoją gospodarkę, której dużą częścią jest po prostu eksport?
Pragnę zapewnić, że jako społeczeństwo poradzimy sobie z wyzwaniami, przed którymi stoimy. Polska należy do najszybciej rozwijających się gospodarek Unii Europejskiej w ciągu ostatnich trzech dekad. Kluczowym czynnikiem naszego sukcesu był dostęp do wspólnego rynku UE, który stał się istotnym motorem wzrostu. Dysponujemy nowoczesnym potencjałem produkcyjnym oraz dynamicznie rozwijającymi się przedsiębiorstwami – firmy, które niegdyś koncentrowały się wyłącznie na rynku krajowym, dziś skutecznie konkurują na rynku unijnym, oferując swoje produkty setkom milionów konsumentów w całej Europie.
Co z tym się stanie? Na przykład w kontekście taryf?
Pierwszym celem, który z pewnością jesteśmy w stanie zrealizować, jest utrzymanie silnej pozycji eksportera w Europie, zwłaszcza w naszym regionie. Wynika to z obserwowanego trendu przenoszenia produkcji z Azji do Europy, co sprawia, że wiele zakładów przemysłowych będzie zlokalizowanych bliżej rynków docelowych. Polska powinna wykorzystać tę szansę – kluczowe jest, aby nowe inwestycje przemysłowe były lokowane właśnie w naszym kraju....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
