Gdzie kończy się władza przy usługach i dostawach?
Analiza | Granice wpływu zamawiającego na relacje między wykonawcą a podwykonawcami
W ramach zamówień publicznych zamawiający może zamówić od wykonawcy: roboty budowlane, dostawy lub usługi. Częstokroć zdarzają się również umowy mieszane, których przedmiotem jest – przykładowo – dostawa lub usługa w połączeniu z robotami budowlanymi. Jednocześnie przepisy prawa zamówień publicznych nakładają na zamawiającego obowiązek określenia głównego przedmiotu zamówienia, którego wskazanie ma istotne znaczenie nie tylko dla samego postępowania o udzielenie zamówienia, ale również ma wpływ na kształt umowy w sprawie zamówienia, a w konsekwencji – na dopuszczalny zakres ingerencji zamawiającego w relację wykonawca–podwykonawca.
W przypadku zamówień na usługi i dostawy granice wpływu zamawiającego na relacje między wykonawcą a podwykonawcami są jednoznacznie określone przez ustawodawcę. W przeciwieństwie do robót budowlanych, gdzie zakres obowiązków i możliwości ingerencji zamawiającego jest znacznie szerszy, a przepisy prawa zamówień publicznych przewidują mechanizmy ochronne dla podwykonawców, przy dostawach i usługach obowiązuje zasada ograniczonej ingerencji zamawiającego w relacje z podwykonawcami.
W orzecznictwie dość jednolicie przyjmuje się, że w przypadku umów na usługi i dostawy ustawodawca określił...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)