Konsument kupujący na odległość nie zawsze chroniony
Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie ma charakteru bezwzględnego. Ustawa wskazuje przypadki, kiedy odstąpienie od umowy nie będzie możliwe.
Zakupy przez internet, telefon czy za pośrednictwem aplikacji mobilnych stały się codziennością milionów Polaków. Wygoda, szeroki wybór i możliwość porównania ofert sprawiają, że handel elektroniczny z roku na rok rośnie w siłę. Polskie i unijne przepisy zapewniają konsumentom szeroką ochronę w przypadku zakupów na odległość, w tym prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednak nie w każdej sytuacji te uprawnienia mają zastosowanie. Warto więc wiedzieć, kiedy konsument nie może skorzystać z ochrony przewidzianej dla umów zawieranych na odległość.
1.Podstawy prawne ochrony konsumenta
Zasady dotyczące zakupów na odległość reguluje przede wszystkim ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która wdraża do polskiego porządku prawnego postanowienia unijnej dyrektywy 2011/83/UE. Kluczowym uprawnieniem konsumenta jest wspomniane prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania towaru. Jest to generalna zasada, bowiem termin na odstąpienie od umowy w niektórych przypadkach może zostać przedłużony.
W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, gdy umowa taka jest zawierana podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zwykłego pobytu lub miejscu zamieszkania konsumenta lub podczas wycieczki, termin na odstąpienie od umowy wynosi 30 dni.
Kolejnym terminem przewidzianym w ustawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)