Klement, Laurin, Skoda i VW
Klement, Laurin, Skoda i VW
Emil Ritter von Skoda (C) BEW
Historia Skody Auto to historia czeskiej motoryzacji, to dzieje czeskiego kapitalizmu. Dzisiaj Skoda Auto jest najlepiej prosperującą firmą w Czechach.
Vaclava Klementa, księgarza z Mladej Boleslav, zdenerwowało, że niemiecki sprzedawca rowerów zlekceważył jego reklamację, żądając ponadto, aby klient przestał posługiwać się niezrozumiałym czeskim językiem i przeszedł na oficjalny, niemiecki. Był rok 1884.
Laurin & Klement
Księgarz sam naprawił swój rower i postanowił, że będzie pomagał innym. Dzięki rowerom księgarnia Klementa powoli zamieniała się w ośrodek cyklistyki. Zaczęto naprawiać, sprowadzać części zamienne i sprzedawać rowery używane. Pojawił się Vaclav Laurin, geniusz i wynalazca, skromny aż do przesady mól techniki. Panowie poznali się i założyli fabrykę rowerów Slavia Laurin & Klement. Klement był od organizacji i handlu, Laurin od udoskonaleń technicznych.
W 1898 r. zaciągnięto kredyty i rozbudowano fabrykę rowerów oraz... motocykli. W Mladej Boleslav zaczęto pracować nad podłączeniem motoru do roweru. Tak po latach powstał motocykl Slavia. Ponieważ dla rodaków był za drogi, pierwszą większą partię sprzedano do Niemiec.
Zwiększony popyt na motocykle przypada na przełom XIX i XX w....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta