Klient pod lupą
Jak prowadzić w firmie politykę kredytową
Klient pod lupą
Aby nie stracić pieniędzy lub towaru, firma powinna stosować odpowiednią politykę kredytową. Na czym ona polega? Jest to sformalizowana procedura udzielania i zabezpieczania kredytu kupieckiego oraz monitorowania sposobu jego obsługi przez kontrahenta, a w razie naruszenia terminu płatności - również odzyskiwania należności
- Kredyt dla kontrahenta
- Wilk syty i owca cała?
- Przykładowy system udzielania kredytu kupieckiego
- Przykładowy system monitoringu
Polityka kredytowa obejmuje okres od udzielenia kredytu kupieckiego do czasu zapłaty całej należności i składa się z trzech etapów:
- przyznanie kredytu,
- monitoring klienta,
- odzyskiwanie należności.
O ile jednak dwa pierwsze etapy występują przy każdym kredycie kupieckim, o tyle do trzeciego etapu dochodzi dopiero po bezskutecznym upływie terminu płatności.
Firmie powinno zatem zależeć na opracowaniu i wdrożeniu procedury przyznawania kredytu, monitorowania przebiegu spłat i odzyskiwania należności, gdyż dzięki temu może właściwie zarządzać swoimi wierzytelnościami. Z praktyki wynika, że dobrze przygotowana ("uszyta na miarę") procedura pozwala obniżyć wskaźnik przeterminowanych
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta