Dla kogo tantiemy z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego
W związku z zakwestionowaniem przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 24 maja 2006 r. (K 5/05) przepisu art. 70 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: ustawa) Sejm powinien dokonać stosownej jej nowelizacji. Wymaga to głębszego przemyślenia, gdyż poza uwagami natury konstytucyjnej treść całego art. 70 wzbudzała już wcześniej wiele zastrzeżeń.
W doktrynie podkreśla się, że przepis ten narusza równowagę interesów osób biorących udział w produkcji utworu audiowizualnego (zwłaszcza filmu fabularnego), bo kosztem producenta nadmiernie uprzywilejowuje współtwórców oraz artystów wykonawców. Tymczasem jest oczywiste, że to właśnie producent podejmuje działania organizacyjne, zdobywa pieniądze potrzebne do wyprodukowania filmu oraz ponosi poważne ryzyko finansowe związane z całym przedsięwzięciem. Dlatego wyposaża się go w takie uprawnienia, które umożliwiają mu podejmowanie decyzji co do sposobów eksploatacji utworu audiowizualnego i pobierania z tego tytułu wynagrodzeń.
Dowodzi tego także analiza regulacji krajowych państw...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta