Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dwaj francuscy rywale

10 sierpnia 2007 | Dodatek Rzeczpospolitej | Monika Kuc
źródło: Nieznane

Stare fortepiany Pleyela i Erarda Dwaj francuscy rywale Moda na koncerty na instrumentach z epoki stała się powszechna. W czasie festiwalu wybitni pianiści też będą koncertowali na historycznych fortepianach

Najwyżej cenionym przez Chopina fortepianem był Pleyel. Na drugim miejscu kompozytor stawiał Erarda. "Kiedy czuję się źle - mówił Chopin - gram na fortepianie Erarda i łatwo znajduję na nim gotowy dźwięk. Kiedy zaś czuję się pełen werwy i dość silny, aby odnaleźć dźwięk własny, potrzeba mi fortepianu Pleyela". Kiedy zatem mógł, wybierał instrument "trudniejszy". Bardziej wymagający od pianisty, zarazem dający mu możliwość indywidualnego kształtowania brzmienia. Po części wynikało to z mniej zaawansowanej techniki stosowanej w fortepianach Pleyela (mechanizm młoteczkowy pojedynczy). Fortepiany Erarda miały, opatentowany już w 1821 r., mechanizm młoteczkowy z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 4282

Spis treści
Zamów abonament