Ministerstwo upiera się przy ograniczeniach w odliczaniu VAT od samochodów
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzające od 1 maja 2004 r. nowe ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów i paliwa do nich, są niezgodne z unijną dyrektywą. Tak uważają sądy administracyjne. Ministerstwo Finansów jest innego zdania
Spór dotyczy tego, czy polski ustawodawca mógł do nowej ustawy o VAT wprowadzić tzw. wzór Lisaka, pozbawiający przedsiębiorców prawa do odliczenia VAT od paliwa od samochodów z kratką, a następnie zakazać takiego odliczenia od samochodów, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, podczas gdy przed wejściem Polski do Unii Europejskiej zakaz taki dotyczył samochodów osobowych lub innych o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 4 kwietnia tego roku (I SA/Wr 1852/06), a także WSA w Warszawie (Oddział Zamiejscowy w Radomiu) w wyroku z 20 czerwca 2007 r. (VIII SA/Wa 324/07) stwierdziły, że nie. Tak samo należałoby potraktować ograniczenie odliczenia VAT naliczonego przy zakupie i leasingu tych samochodów – do 50 a następnie 60 proc. (nie więcej niż odpowiednio 5 lub 6 tys. zł).
Fiskus musiałby zwrócić
Sens tych wyroków jest taki, że gdyby podatnik kupił samochód, od którego przed wejściem do UE mógłby odliczyć VAT, to nadal powinien mieć prawo do odliczenia. Przepisy ograniczające po 1 maja 2004 r. to prawo, jeśli pogorszyły sytuację przedsiębiorców, nie mogą być stosowane, jako niezgodne z VI dyrektywą. Gdyby okazało się, że sądy mają rację, ignorowanie unijnej dyrektywy może sporo kosztować...Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta