Jak skutecznie złożyć reklamację
Pochopnie kupiony bubel, produkt, który źle działa, towar niekompletny lub bez instrukcji obsługi – to typowe problemy klientów już kilka dni po wizycie w sklepie, zwłaszcza podczas sezonu przedświątecznego i styczniowych wyprzedaży. Przypominamy, jak skorzystać z ustawowych uprawnień i skutecznie złożyć reklamację
Trzeba pamiętać, że przywileje konsumenckie opisane poniżej nie dotyczą wszystkich zawieranych transakcji, lecz tylko handlu rzeczami ruchomymi (ubraniami, sprzętem AGD i RTV, samochodami, żywnością, meblami, zabawkami itp.). Przepisów o sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się więc np. przy nabywaniu własności mieszkań. Ponadto jedną ze stron transakcji musi być osoba fizyczna, która nabywa towar lub usługę w celu niezwiązanym z jej działalnością zawodową lub gospodarczą, czyli na prywatny użytek.
PrzykładOjciec kupuje synowi komputer na prezent gwiazdkowy. Prosi jednak sprzedawcę, aby wystawił mu fakturę „na firmę”, bo chce koszty zakupu wrzucić w koszty prowadzonej przez siebie jednoosobowo działalności gospodarczej. Jeśli tak zrobi, nie może potem skorzystać np. z uprawnień związanych z niezgodnością towaru z umową, bo kupującym komputer nie jest konsument.
Nie ma natomiast znaczenia, czy zakupów dokonujemy w tradycyjnym sklepie, czy np. w Internecie, z tym że w tym ostatnim wypadku mamy jeszcze kilka innych przywilejów, o których mowa w dalszej części dodatku. Nie ma też znaczenia, czy towar jest przeceniony lub sprzedawany w promocji.
Reklamować nie wolno tylko tych wad i usterek, z których powodu cena produktu jest niższa. Wszystkie inne niezgodności towaru z zawartą umową podlegają reklamacji na takich samych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta