Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Firmę łatwo oskarżyć, że jest nieuczciwa

18 grudnia 2007 | Dobra firma | Michał Kosiarski

Przedsiębiorcy muszą zweryfikować swoje reklamy, oferty i strategie marketingowe, aby nie narazić się na zarzut, że stosują nieuczciwe praktyki

To efekt nowych przepisów, które zaczynają obowiązywać 21 grudnia (ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym; DzU nr 171, poz. 1206). Niektóre zachowania lub zaniechania firm zawsze będą uznane za nieuczciwe praktyki. Inne kwalifikuje się jako nieuczciwe tylko wtedy, gdy są agresywne albo wprowadzają w błąd i powodują, że konsument kupił produkt, choć w innej sytuacji by się na to nie zdecydował.

Wprowadzeniem w błąd może być np. rozpowszechnianie fałszywych informacji. Mylić konsumenta może też podawanie prawdziwych danych, ale w taki sposób, że wprowadzają w błąd – to też jest zakazane. Podobnie jest z próbami mylenia klientów w zakresie opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych i reklam porównawczych. Przepisy przyjmują, że firmy oszukują klienta na wiele sposobów, w tym przez błędne podawanie cech produktu (ilości, jakości, pochodzenia, terminów przydatności, wyposażenia dodatkowego, testów i wyników badań, ryzyka i korzyści związanych z towarem). Trzeba też uważać z podawaniem ceny, np. podawanie cen netto (bez VAT) już teraz jest sprzeczne z przepisami. Nadal jednak pojawiają się reklamy w stylu „cenę obniżyliśmy o VAT”. To zabieg marketingowy polegający na obniżce pierwotnej ceny brutto o kwotę równą VAT, ale nie oznacza wcale, że nowa cena tego podatku nie uwzględnia. Takie reklamy też powinny...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7892

Spis treści

Ekonomia

16 kandydatów na szefa pionu bankowego KNF
Barometr „Rzeczpospolitej”
Biurokracja odstrasza inwestorów
Cukrownia Lublin protestuje
Cytat dnia - Nelli kroes, unijna komisarz ds. konkurencji
Droższy prąd dla Śląska
Dymisje w PKE
Eurobank dołączył do programu Premium Club
Gazprom o Ukrainie
Generali zagraża pozycji PZU w Europie Środkowej
Górnicy zagrażają energetyce
Hojne oferty dla Alitalii
Inwestycje w przemyśle
Jaka emerytura dla kobiet, a jaka dla mężczyzn
Jeszcze poczekamy na autostrady
Kalendarium gospodarcze
Kolejny argument dla RPP
Komentarz giełdowy
Kontrakt Radwaru
Korzystne zróżnicowanie płac
Krzysztof Opawski szefem RN PKP
LICZBA DNIA: 14 proc. pracowników w związkach
LOT na plusie, celem giełda
Leszek Czarnecki nie sprzeda Noble Banku
Monopol wymaga kontroli
Na giełdach tanieją ropa i miedź
Nagrody przyznane
Netia uwolniła linie TP SA
Nowy komunikator
Optymizm na zapas
Ostatni lot prezesa
PKP InterCity chce na GPW
PZL Mielec: kadry dla klastra
Polacy grają, państwo zarabia
Polkomtel rozmawia z dilerami
Portal Interia.pl coraz bliżej grupy Bauera
Powstanie e-przewodnik po unijnych funduszach
Praterm w sieci Dalkii
Prezydent USA uspokaja
Przecena się pogłębia
Płace przebiły 3 tys. zł
Płatności przez komórkę
Resort nie ustępuje w sprawie limitów recyklingu
Rok 2008 gorszy dla giełd
Sklejka Pisz zadebiutuje na giełdzie w 2008 r.
Spotkanie z PTE
Sprawa mięsa bliska finału, czas na produkty roślinne
Słodki kwartał Danisco
Trwa głodówka w Poltegorze
URE nie chce się zgodzić na drogi gaz
Ukraińskie embargo na polski drób
W kogo biją rosnące płace
Wódka z wszystkiego
Załoga Silesii chce Szkotów, właściciel bada ich ofertę
Śląsk i Mazowsze atrakcyjne dla inwestorów zagranicznych
Zamów abonament