Nośnik reklamy czasem może być budowlą
Firma, która chce postawić baner czy instalację reklamową, musi zadbać o formalności budowlane, aby nie trzeba było ich potem demontować
Prawo budowlane nie definiuje reklamy. Istnieje jednak interpretacja Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, która odsyła do definicji reklamy z ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z nią za reklamę należy uważać nośniki informacji wizualnej wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Przy czym konstrukcja urządzenia reklamowego będzie bardziej skomplikowana niż tablicy reklamowej.
Przepisy traktują instalacje reklamowe jako:
- budowle (art. 3 pkt 3),
- obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4)
- tablice i urządzenia reklamowe (art. 29 ust. 2 pkt 6).
Prawo budowlane nie definiuje, co należy rozumieć pod tym ostatnim pojęciem, ani nic nie mówi o rozmiarach tablic i urządzeń reklamowych.
Władze miast, zwłaszcza dużych, często określają szczegółowe zasady wywieszania i montowania reklam, łącznie z ich rozmiarami. Tak jest np. w Łodzi. Ale nie ma tu reguły. Ustalonych zasad nie ma np. Poznań.
Kiedy samo zgłoszenie
Na montaż większości tablic oraz urządzeń reklamowych instalowanych na budynkach wystarczy zgłoszenie. Wniosek trzeba złożyć u starosty wraz z oświadczeniem o tytule prawnym do dysponowania gruntem, a więc przede wszystkim prawie własności lub użytkowania wieczystego. Niezbędne są także szkice i rysunki, które określą wygląd oraz sposób montażu reklamy.
Bardzo często też potrzebna jest zgoda...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta