Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polonez: trzydzieści lat minęło

06 maja 2008 | Życie Warszawy | Robert Przybylski
W czasie 25 lat produkcji poloneza z taśmy żerańskiej fabryki wyjechało  ponad milion tych aut
źródło: Forum
W czasie 25 lat produkcji poloneza z taśmy żerańskiej fabryki wyjechało ponad milion tych aut

Przysłany z Włoch prototyp nazywał się Polski. Nazwę „Polonez” wymyślili czytelnicy w konkursie ogłoszonym przez „Życie Warszawy”. Odpowiedzi przychodziły nawet z ZSRR

Dopiero sześć lat po uruchomieniu produkcji dużego fiata władze PRL zdecydowały o przygotowaniu jego następcy.

W latach 70., gdy wśród rządzących modne były licencje, FSO podpisało 17 września 1974 roku umowę z Fiatem na wspólne opracowanie konstrukcji i technologii nowego samochodu. Wybór koncepcji pojazdu należał do Polaków. Wiceminister przemysłu maszynowego Janusz Szotek został przewodniczącym polsko-włoskiego zespołu ds. współpracy i zdecydował, że nowy samochód musi spełniać bieżące i przyszłe normy zderzeniowe oraz czystości spalin, aby mógł być sprzedawany nie tylko w Europie, ale nawet w USA. Dla zmniejszenia kosztów postanowiono wykorzystać podwozie dużego fiata. Natomiast nadwozie miało mieć pierwotnie kształt klasyczny, trójbryłowy. Projekt przedstawiony przez Centro Stile Fiata nie znalazł uznania Polaków.

Wkrótce do Włoch wyjechał stylista FSO Zbigniew...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8006

Spis treści

Ekonomia

Agora zbiera środki na przejęcia
Bank BPS tworzy biuro maklerskie
Barometr koniunktury „Rzeczpospolitej”
Bechtel szuka inżynierów
Biznes w Rosji po polsku
Będą zamówienia
CJ International najlepszy dla GM
Ciężarówkowy biznes wyhamowuje
Cytat dnia
Doradca na wagę złota
Drogie spoty na Euro 2008
Droższy gazociąg z Norwegii
Duże wpływy do lokalnych kas
Erste o Polimeksie
Fiat Auto Poland
GPW nadrabia zaległości
Giełda zmieni kryteria listy alertów
Grupa W. Kruk na celowniku
IDMSA – przeważają pozytywne oceny
Jak zarządzający wpływają na wyniki funduszy?
KHW i Bogdanka przyspieszają
Kalendarium gospodarcze
Kierowca pod nadzorem obniża koszty firmy
Kilka procent telefonów więcej
LICZBA DNIA: 101,6 mln zł z prywatyzacji
MSP negocjuje sprzedaż akcji spółek
Martwe dusze GSM
Małe auta lepiej zadbane
Mispol odwołał emisję
NIK pozytywnie o KNF
Naczepy dadzą zarobić
Negocjacje w sprawie stoczni
Niższa inflacja na zimę
Nordea się poprawia
Norwegian: rosną przewozy
Nowy magazyn sportowy
Ofensywa aut z Japonii
PGE musi pilnie przygotować listę planowanych inwestycji
PKP Cargo szybciej do Niemiec
Panattoni wynajął najwięcej magazynów
Poczta Włoska dostanie 1,1 mld euro
Pożegnanie z Interią
Prawda o misji telewizji publicznej
Prezes od Bonda
Prognozy cen żywności łaskawsze dla konsumentów
Prywatyzacyjne polowanie na kadry
Przyjęcie euro wymaga zgody na pięciu frontach
Puławy z Ciechem?
Raben nagrodzony za zarządzania ryzykiem
Ropa znowu mocno idzie w górę
Rosja: ustawa o inwestycjach
Ryż wreszcie zacznie tanieć
Rząd ogranicza ekozachęty
Silesia czeka na Gibsona
Silny złoty, stabilne obligacje
Szef EBC ostrzega przed inflacją
TP SA nie zrywa współpracy z Tele2
TVN podbija rynek
Tusk chce do euro, ale boi się o większość w Sejmie
UniCredit radzi kupować
W kwietniu najlepiej wypadła Axa
Wietnamski operator
Wood & Co radzą trzymać
Wrogie przejęcia to element gry na dojrzałych rynkach
Z Niemiec do Polski
Zamów abonament