Najtrudniej jest rozliczać letni i sezonowy wypoczynek załogi
Nowy pracownik w firmie, zmiana wymiaru etatu podczas wakacji, nagła awaria zakładu, gdy wypoczywa kluczowy specjalista, to sytuacje, z którymi najczęściej masz do czynienia w sezonie letnim
Nawet wtedy nie wpadaj w panikę, bo stosunkowo łatwo można sobie z nimi poradzić. Wystarczy po prostu zastanowić się i przeanalizować przepisy. Większość nadzwyczajnych okoliczności wymaga intensywniejszych działań matematycznych, bo trzeba obliczyć wymiar urlopu przysługującego pracownikowi, ale i z tym pracodawcy dadzą sobie radę. A po kilku takich problemowych przypadkach osiągną nawet dużą biegłość.
Pamiętaj jednak o tym, że ci, których chcesz przyjąć w okresie wzmożonego ruchu turystycznego, mogą nie mieć tych samych uprawnień co wcześniej zatrudnieni. Dotyczy to np. urlopu wypoczynkowego.
Udzielenie urlopu wypoczynkowego komplikuje pracodawcom zmiana wymiaru etatu, zatrudnienie w trakcie miesiąca czy to, że zatrudniony nabędzie prawo do urlopu uzupełniającego lub dodatkowego. Czasem w firmach pojawiają się także pracownicy tymczasowi, którzy korzystają z wypoczynku na całkiem innych zasadach niż przy umowie o pracę.
Dziś podpowiemy pracodawcom, jak mają sobie poradzić z takimi przypadkami. Odpowiemy także na pytania dotyczące konkretnych problemów urlopowych z podwładnymi.
Do czasowego zatrudnienia stosujemy powszechne przepisy
Jeśli na sezon przyjmiemy tego, kto w 2008 r. podejmuje pierwszą w życiu pracę, to urlop nabędzie dopiero po przepracowanym miesiącu, czyli z dołu. Gdy do firmy przyjdzie ten, kto ma już kilkuletni staż zawodowy, wypoczywać może od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta