Wszyscy jesteśmy Hamletami
Hamlet ‘44, spektakl wg Wiliama Szekspira, reż. Paweł Passini, wyk. Maciej Wyczański, Maria Niklińska, Tomasz Dedek, Władysław Kowalski, park Wolności Muzeum Powstania Warszawskiego, wstęp wolny po rejestracji: hamlet@1944.pl, premiera piątek (1.08), godz. 22, spektakle sobota (2.08) – środa (6.08), godz. 22.
Pytanie prozaiczne: dlaczego Hamlet?
Paweł Passini: Bo Duńczyk z czaszką przychodzi na myśl najszybciej, gdy zastanawiamy się, z czym kojarzy się teatr.
Ale dlaczego akurat przez teatr opowiadać o Powstaniu Warszawskim? Bo powstanie było wielkim teatrem. Przykład. Podczas pracy nad spektaklem obejrzeliśmy mnóstwo filmów archiwalnych, m.in. fascynujące nagranie z odbicia przez powstańców kościoła św. Krzyża. Operator przyjechał tam jednak, gdy akcja już się rozegrała, więc poprosił powstańców, by zainscenizowali atak jeszcze raz. I oni to zrobili!
O czym to świadczy?
Czy to nie jest teatralny aspekt powstania? Powstańcy wtedy – w sierpniu 1944 roku – potraktowali teren, na którym 10 minut wcześniej walczyli, jak scenografię! I odtworzyli realną walkę. Zapewne kilka dni później mogli ten film obejrzeć w kinie Palladium. Ale też na całe powstanie można spojrzeć jak na teatr strzelistego gestu i dynamicznie rozwijającej się akcji. Jak na 63-dniowy spektakl, który miał pokazać światu: Hej! My tu w Warszawie jesteśmy! Walczymy, bo Warszawa, Polska jest nasza!
A egzystencjalne dylematy Duńczyka z czaszką?
Rzeczywiście, gdy gdzieś tam po Elsynorze snuje się młodzieniec z książką i zastanawia, jaką drogę życiową wybrać, może nie wydawać się przekonujący. Gdy gdzieś po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta