Jeśli pracodawca ma korzystną interpretację, pracownik nie musi dopłacać podatku
Przedsiębiorca odpowiada za rozliczenie wynagrodzeń zatrudnionych osób. Jeśli popełni błąd, fiskus ściągnie od niego zaległy podatek. Nie grozi mu to, gdy ma korzystną interpretację
Czy w takim wypadku urząd skarbowy może jednak żądać podatku od pracownika? Nie, bo chronią go przepisy ordynacji podatkowej.
Czym się różni płatnik od podatnika
Przypomnijmy, że o wykładnię przepisów podatkowych może pytać zarówno płatnik, jak i podatnik. Są to podmioty mające zupełnie inne zadania i obowiązki w systemie prawa podatkowego.
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Natomiast płatnik to podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Różny jest też zakres odpowiedzialności podatnika i płatnika. Pierwszy odpowiada całym swoim majątkiem za podatki wynikające z zobowiązań podatkowych. Natomiast płatnik, który nie wykonał swoich obowiązków, odpowiada całym swoim majątkiem za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. W takim wypadku urząd skarbowy wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika, w której określa wysokość należności – niepobranego lub pobranego a niewpłaconego podatku.
Nieważne, czyja wina
Płatnik nie ponosi jednak odpowiedzialności, jeżeli podatek nie został pobrany z winy podatnika. W takiej sytuacji organ podatkowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta