Jak rozliczyć podatkowo umowę sponsoringu
Firmy chętnie sponsorują targi, mecze i koncerty, gdyż jest to dobra okazja do zareklamowania się i zaprezentowania swojej oferty. Wydatki z reguły mogą zaliczyć do kosztów podatkowych. Natomiast rozliczenie VAT zależy od tego, czy przekazują pieniądze, czy towary
Najczęściej scenariusz wygląda tak: sponsor płaci, a sponsorowany promuje go i wystawia fakturę na usługę reklamową. Rozliczenie może się skomplikować, jeśli sponsor przekazuje na imprezę nagrody. Spójrzmy na problem opisany przez czytelnika.
– Firma sprowadza karmę dla zwierząt. Często uczestniczymy w krajowych i zagranicznych wystawach zwierząt domowych, na których jesteśmy sponsorami nagród. Najczęściej są to puchary dla zwycięzców z naszym logo. W zamian za to organizator imprezy umieszcza reklamę naszej firmy w katalogu wystawy, podając jednocześnie nas jako sponsora nagród. Możemy też na terenie wystawy umieszczać banery z naszą reklamą, rozdawać ulotki itp. Oczywiście te czynności są opisane w umowie. Kupując nagrody dostajemy faktury, a wydatki zaliczamy do kosztów podatkowych. Czy przy przekazywaniu pucharów każda ze stron umowy powinna za swoje świadczenie wystawić faktury? My za „sprzedaż” nagród, a organizator wystawy za czynności reklamowe?
Finansujemy imprezę...
Zacznijmy od samego pojęcia sponsoringu. Nie jest ono zdefiniowane w przepisach podatkowych. Pojawia się wprawdzie w regulacjach z innych gałęzi prawa, np. w prawie farmaceutycznym, jednak jego definicja służy wówczas jedynie do interpretacji w kontekście tego aktu prawnego. Dlatego też, aby zakwalifikować dany rodzaj działalności do sponsoringu, organy podatkowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta