Bałkański mag rozczarował
Dwukrotny laureat Złotej Palmy, twórca głośnego „Undergroundu” powtarza się i drepcze w miejscu
„Obiecaj mi!” miało światową prapremierę podczas ostatniego festiwalu w Cannes, ale trafiło tam chyba tylko ze względu na dawną pozycję Kusturicy. I spotkało się z chłodnym przyjęciem.
„Urodzony w Bośni reżyser posługuje się swoimi zwyczajowymi trickami, ale wyraźnie brakuje mu inspiracji” – pisał Bernard Besserglik z „Hollywood Reporter”, dodając, że wątpi w międzynarodową karierę filmu zarówno w kinach, jak i na festiwalach. W podobnym tonie utrzymał swoją recenzję Robert Koehler z „Variety”. Głosy amerykańskich krytyków były symptomatyczne i niewiele odbiegały od opinii ich europejskich kolegów.
Już nie pupil
Emir Kusturica przez całe lata był ulubieńcem krytyków, selekcjonerów i jurorów filmowych festiwali. Za szkolną etiudę „Guernica” zdobył pierwsze miejsce na Festiwalu Filmów Studenckich w Karlowych Warach. Dalej było pasmo sukcesów. Złoty Lew za debiut fabularny podczas festiwalu w Wenecji za „Do You Remember Dolly Bell” (1981). Złota Palma w Cannes za „Tatę w podróży służbowej” (1985). Nagroda w Cannes za reżyserię „Czasu Cyganów” (1989). Srebrny Niedźwiedź w Berlinie za „Arizona Dream” (1993). Druga Złota Palma canneńska za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta