Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Rekompensata za sobotę
Pracujemy od poniedziałku do piątku od 7.00 do 15.00. Wyjątkowo szef polecił pracę w sobotę od 7.00 do 12.00. Za te 5 godzin wypłaciliśmy wynagrodzenie i 100-proc. dodatek. Czy poza tym powinniśmy zapewnić załodze dzień wolny od pracy w wymiarze 8 godzin?
Tak Jeśli pracownicy, zgodnie z harmonogramem, świadczą pracę stale od poniedziałku do piątku, to sobota jest dla nich dniem wolnym. Za pracę w takim dniu szef musi udzielić innego dnia wolnego w terminie uzgodnionym z pracownikiem, nie później niż do końca okresu rozliczeniowego. Przepis nie daje mu możliwości wypłacenia wynagrodzenia wraz z dodatkiem za pracę w nadgodzinach, zamiast udzielenia dnia wolnego. Jeśli zatem pracodawca nie udzielił dnia wolnego za 5-godzinną pracę w sobotę, to popełnił wykroczenie przeciwko prawom pracownika.