Zamykasz firmę, sprawdź co z kasą
Przedsiębiorcy, którzy używają kas fiskalnych, powinni zachować ostrożność. Nie dosyć bowiem, że mogą stracić możliwość odzyskania pieniędzy w związku z kupnem kolejnych kas, to jeszcze – może okazać się, że już odliczone trzeba będzie zwrócić.
Podatnicy odliczają od podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.
Ale uwaga! Ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z powstającym u przedsiębiorcy pierwszy raz obowiązkiem ewidencjonowania. Jeśli zatem kupi kolejne kasy po dniu powstania obowiązku ewidencjonowania, nie będą one objęte ulgą. Tak samo będzie, gdy zdecyduje się rozszerzyć działalność i otworzy nowe punkty kasowe.
Pamiętajmy też, że ulga jest warunkowa. Jeśli w ciągu trzech lat od zakupu kasy fiskalnej przedsiębiorca zaprzestanie jej używania lub nie zgłosi jej w odpowiednim terminie do obowiązkowego przeglądu technicznego, odliczone kwoty będzie musiał zwrócić. Będzie tak również wtedy, gdy w tym samym czasie zaprzestanie działalności, czyli zlikwiduje firmę.