Dostawcy nie wiedzą, jak rozliczać bonusy
Firmy sprzedające towary supermarketom najczęściej muszą przyznawać swoim odbiorcom premie z tytułu osiągnięcia przez nich określonego poziomu zakupów.
Pełnią one funkcję rabatu. Z punktu widzenia ustawy o VAT już jednak nim nie są, ponieważ nie są związane z konkretnymi dostawami, ale z ich ogólną wartością w danym okresie (zwykle roku). Z tego powodu już od czterech lat trwają spory, jak je traktować.
Największym problemem jest to, że od pewnego czasu stanowisko fiskusa jest całkowicie odmienne niż wyroki sądów. Z orzecznictwa wynika, że premie pieniężne nie podlegają VAT. Nie trzeba więc dokumentować ich fakturą. Fiskus twierdzi zaś, że to usługa podlegająca 22-proc. podatkowi. Na taki sposób rozumienia przepisów wskazują liczne interpretacje opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
W tym roku wydano ich już tysiąc. To dlatego, że w tej niepewnej sytuacji każda firma chce mieć dokument, który w razie zmiany stanowiska fiskusa pozwoli jej uniknąć kłopotów.