Kto decyduje o nazwach ulic i o adresach
Nazwy ulic i numerację nieruchomości ustala gmina. Jest ona również odpowiedzialna za utrzymanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy natomiast umieszczenie na swojej posesji tabliczki z jej numerem.
Oznaczenie nieruchomości następuje z urzędu lub na wniosek. W sytuacji, gdy oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje z urzędu, o oznaczeniu nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie właściciela (współwłaścicieli) ujawnionego w ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości).
Zasady nadawania numeracji porządkowej nieruchomości określa rozporządzenie ministra infrastruktury będące swoistą instrukcją w tej sprawie. Zgodnie z jego przepisami nieruchomość może posiadać tylko jeden numer. Tym samym numerem oznacza się również stojące na niej budynki, nawet w sytuacji, w której stanowią one odrębny od gruntu przedmiot własności.