Do czego zobowiązuje zatrudnienie 20 osób
Od tego, ile osób pracuje w danym przedsiębiorstwie, zależą niektóre obowiązki pracodawcy. Warto o nich przypomnieć, zwłaszcza że pojawiają się wątpliwości, które umowy z personelem mają w tym zakresie znaczenie
Liczba etatów czy osób? Zlecenie czy angaż? A kiedy umowa o pracę nakładczą? Co i kiedy decyduje o niektórych obowiązkach pracodawców, których nie będą mieli ci mający mniej liczny personel. Kiedy więc trzeba wprowadzić regulamin pracy? Kiedy szef wypłaca świadczenie urlopowe? Pytań i wątpliwości pracodawcy mogą mieć wiele. Dlatego dziś wyjaśniam, jakie najważniejsze powinności przedsiębiorcy wiążą się z liczbą zatrudnianych w zakładzie osób.
Regulamin pracy...
Pierwsza z nich to wprowadzenie regulaminu pracy. Jego celem jest dostosowanie ogólnych przepisów prawa pracy zawartych w szczególności w kodeksie pracy do warunków panujących w danej firmie, tak aby zagwarantować właściwą organizację pracy, a także stosownie informować o treści obowiązujących przepisów.
Powinność ustalenia tego aktu wewnętrznego co do zasady dotyczy pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników. Nie trzeba go jednak wprowadzać, gdy w firmie obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy obejmujące organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Mówi o tym art. 104 § 2 k.p. Do 29 listopada 2002 r. obowiązek posiadania regulaminu pracy ciążył na pracodawcy zatrudniającym już co najmniej pięciu pracowników.
Jeśli jednak z tą samą osobą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta