Kodeks etyki poprawia wizerunek przedsiębiorców
W USA nawet 85 proc. firm posiada kodeksy dobrych praktyk. W Polsce jest ich może kilkadziesiąt i tylko nieliczne z prawdziwego zdarzenia
Jerzy Domagała
Jeśli mamy dorównać światu, i u nas kodeksów dobrych praktyk (nazywanych też etycznymi, wartości, praktyki, postępowania itp.) powinno być znacznie więcej. Ale najpierw trzeba wiedzieć, czym jest taki kodeks, jak powstaje i działa.
Jego definicję można znaleźć w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z art. 2 pkt 5: „kodeks dobrych praktyk to zbiór zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych, przedsiębiorców, którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych”.
O czym pamiętać
Tworząc kodeks dobrych praktyk, warto pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcemy osiągnąć. Zwykle chodzi o określenie wartości przyświecających firmie i wypracowanie takich reguł postępowania względem klientów, zamawiających, partnerów, kooperantów, dostawców, które zagwarantują wysoką jakość sprzedawanych wyrobów i oferowanych usług, zapewnią należyty standard obsługi, serwisu, reklamacji, reagowania na skargi. Zapisów kodeksowych może być tyle i tak różnych, że trudno je nawet wymienić – zwykle jest to po kilkadziesiąt paragrafów.
Kodeks musi być zgodny z prawem. Na początku trzeba więc też przeanalizować otoczenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta