Pożyczasz środki na działalność, odsetki zaliczysz w koszty
Wydatki związane z kredytem pomniejszą przychód przedsiębiorcy. To ogólna zasada, ale w praktyce firmy mają wiele problemów z rozliczeniem kosztów pożyczki
Przede wszystkim muszą pamiętać, że nie odliczą wydatków na podstawową kwotę kredytu. Dlatego odsetki powinny być oddzielone od rat kredytowych. Aby zaliczyć je do kosztów, muszą być zapłacone. Nie wystarczy, że są naliczone i należne.
Przy inwestycjach nie od razu
Trzeba też pamiętać o odmiennych zasadach rozliczania kredytu inwestycyjnego. Odsetki, które naliczono przed oddaniem środka trwałego do używania, zwiększają jego wartość początkową. Można je więc zaliczyć do kosztów tylko w formie rozłożonych w czasie odpisów amortyzacyjnych. Odsetki naliczone i zapłacone po zakończeniu inwestycji (przyjęciu środka trwałego do używania) można wrzucić do kosztów bezpośrednio.
Czy trzeba czekać na zapłatę...
Do kosztów można też zaliczyć odsetki skapitalizowane, czyli doliczone do kapitałowej części kredytu. Ale czy z odliczeniem trzeba czekać na ich zapłatę, czy też można to zrobić już w momencie kapitalizacji? Sprawa ta budzi od wielu lat wątpliwości. Potwierdza to chociażby niejednolite orzecznictwo sądowe. Przypomnijmy niektóre wyroki:
- odsetki można zaliczyć do kosztów w momencie kapitalizacji – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 marca 2003 r. (I SA/Łd 685/01) oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 22 października 2007 r. (I SA/Gl 265/07),
-...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta