Pracownikowi można oprócz pensji przyznawać nagrody
Poza wynagrodzeniem szef często wypłaca zatrudnionym dodatkowe świadczenia pieniężne, które są określane mianem nagród i premii. W praktyce często pojęcia te używane są zamiennie lub co gorsza – niezgodnie z ich prawną definicją
W związku z tym, że w praktyce często pojęcia nagrody i premii używane są zamiennie, pracownik może mieć trudności z rozpoznaniem charakteru otrzymanego od pracodawcy świadczenia.
Przypominamy, że premia jest to świadczenie, do którego pracownik nabywa prawo w przypadku spełnienia wymogów określonych w wewnątrzzakładowych przepisach pracodawcy lub w umowie o pracę. Należy ją odróżniać od nagrody pieniężnej. Ta bowiem ma charakter świadczenia nieobowiązkowego. Może, ale nie musi być przyznana przez pracodawcę. To on decyduje o jej przyznaniu. On też określa jej wysokość. Takie decyzje nie podlegają kontroli sądowej.
Jak rozróżniać świadczenia
Orzeczenia sądowe dają jasną wskazówkę, jak odróżnić premię od nagrody. Sąd Najwyższy w wyroku z 30 marca 1977 r. (I PRN 26/77) wskazuje, że premia, którą pracownik może otrzymać jedynie w zależności od oceny jego pracy przez dyrektora przedsiębiorstwa, nie zaś od skonkretyzowanego i zobiektywizowanego wskaźnika premiowego, jest w gruncie rzeczy nagrodą. To oznacza, że podjęta w tym przedmiocie decyzja nie podlega kontroli organów orzekających w sprawach pracowniczych. Prawo podmiotowe do żądania takiej premii powstaje dopiero w dacie decyzji kierownika zakładu pracy przyznającej pracownikowi premię.
Z kolei Sąd Apelacyjny w Gdańsku, w wyroku z 18 lutego 1991 r. (III Apr 18/90), stwierdził, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta