Kiedy usługi można refakturować
Firma wynajmująca należący do niej budynek może refakturować opłaty za media. Nie ma jednak prawa rozliczać w ten sposób zapłaconego podatku od nieruchomości. Zdaniem organów podatkowych nie może też przenieść na najemcę kosztów ubezpieczenia i potraktować ich jako zwolnione od VAT
Ustawa o VAT nie reguluje zasad refakturowania kosztów. Nic więc dziwnego, że podatnicy wciąż mają wątpliwości, kiedy mogą w ten sposób przenieść poniesione koszty na kontrahenta. Świadczą o tym liczne wnioski o interpretacje.
Przykładem jest pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 19 stycznia 2009 r. (IPPP1-443-2020/08-2/JB). Z pytaniem zwrócił się podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie należących do niego budynków. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Najemcami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie handlu i usług. Zgodnie z zawartymi umowami oprócz czynszu zobowiązane są one do zapłaty podatku od nieruchomości oraz opłat za energię elektryczną i dostawę wody. Podatek od nieruchomości rozliczany jest na poszczególnych wynajmujących według zajmowanej powierzchni, natomiast wysokość opłat za media ustalana jest na podstawie faktycznego zużyciu (wskaźnik stanowią liczniki). Do tych dodatkowych opłat nie jest doliczana żadna marża. Na podstawie dokonanych pomiarów lub odczytów wnioskodawca wystawia wynajmującym faktury VAT. Faktury za media i podatek od nieruchomości wystawiane są oddzielnie od faktur z tytułu czynszu. Do kwot netto zawartych w tych fakturach doliczany jest VAT. Od podatku od nieruchomości wynajmujący nalicza podatek według stawki 22 proc. Refakturując opłaty za media, właściciel...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta