Pracownicy muszą mieć zdrowe i bezpieczne warunki pracy
Pracodawca od 3 lipca będzie zobowiązany zgłosić inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej. Ten obowiązek spoczywać też będzie na lekarzu, który zajmuje się rozpoznawaniem takich schorzeń
Jest to zgodne z wchodzącą w piątek, 3 lipca, w życie nowelizacją kodeksu pracy z 22 maja 2009 r. (DzU nr 99, poz. 825). Wskazuje ona ponadto, że wspomnianego zgłoszenia będzie mógł dokonać także sam podwładny lub były pracownik.
Nowelizacja wprowadza także do kodeksu pracy definicję choroby zawodowej (dotychczas była ona zawarta w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych). Takie schorzenie musi być w wykazie chorób zawodowych (umieszczonym w nieprzygotowanym jeszcze przez rząd rozporządzeniu), jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych narażeniem zawodowym.
Ponadto pracodawca musi przez dziesięć lat przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową.
Kłopotliwe opóźnienia
Jak wspomnieliśmy, wykaz chorób wciąż nie jest gotowy. Tymczasem obowiązujący traci swoją mocy właśnie w piątek, 3 lipca – a to za sprawą wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r. (P 23/07). Uznał on...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta