Fundusz wypromuje żywność
Będą środki na działania zachęcające do kupowania krajowych produktów rolnych. Złożą się na nie producenci i firmy przetwarzające żywność
Dziś wchodzi w życie ustawa o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (DzU z 2009 r. nr 97, poz. 799).
Nowe obowiązki czekają przedsiębiorców zajmujących się ubojem lub eksportem niektórych zwierząt hodowlanych (krów, koni, owiec, świń), ryb, a także skupem owoców i warzyw i przetwórstwem zbóż. Będą oni wnosić (i samodzielnie obliczać) opłaty na fundusze promocji poszczególnych rodzajów żywności – tak jak dzisiaj robią to zakłady skupujące mleko. Wpłat na odpowiedni fundusz nie unikną też niektórzy producenci – przede wszystkim warzyw, owoców i ryb. Powstanie osiem nowych funduszy.
Pieniądze zebrane od producentów i przetwórców będą przeznaczone nie tylko na przekonywanie o zaletach rodzimej wołowiny, pszenicy czy truskawek, ale też na badania rynkowe i działalność szkoleniową.
Podobne fundusze działają też w innych krajach europejskich.