Najpierw trzeba ustalić progi finansowe
Przepisy ustawy o finansach publicznych zobowiązują jednostki sektora finansów publicznych do przeprowadzania audytu wewnętrznego. W przypadku samorządu obowiązek taki powstaje po przekroczeniu określonych progów finansowych.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia z 24 czerwca 2006 r. łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego, której przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu, wynosi 40 mln zł (DzU nr 112, poz. 763). Taki sam próg został określony w przypadku wydatków i rozchodów środków publicznych. Jeżeli jednostka przekroczy którykolwiek z progów, zobowiązana jest do rozpoczęcia prowadzenia tego rodzaju kontroli przed upływem trzeciego kwartału roku następującego po tym, w którym przekroczenie nastąpiło.
Aby obliczyć kwoty progowe, należy wziąć pod uwagę wiele pozycji budżetowych. W przypadku wartości progowej określanej przez wielkość gromadzonych środków nie wystarczy uwzględnienie wykonania planu dochodów. Doliczyć także należy dochody własne zgromadzone na rachunkach jednostek budżetowych.