Jak amortyzować prawo do czasopisma
Dość powszechną praktyką organów podatkowych jest pomijanie naliczania oprocentowania przy rozstrzyganiu sprawy o stwierdzenie lub zwrot nadpłaty. Jest to efekt błędnego stosowania przepisów traktujących o oprocentowaniu nadpłaty
– Kupiliśmy prawo do kwartalnika. Czy prawo do tytułu prasowego podlega amortyzacji podatkowej/rachunkowej? – pyta czytelnik.
Z pytania nie wynika, czy firma kupiła sam tytuł kwartalnika (a ściślej prawo do tego tytułu), czy redakcję z prawem do tytułu pisma. Dlatego rozpatrzmy obie sytuacje.
Zakup prawa do samego tytułu
Firma czytelnika może amortyzować prawo do tytułu jako znaku towarowego. Podstawą będzie tu art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT). Zgodnie z tym przepisem podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od prawa ochronnego do znaku towarowego zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych, gdy spełnione są następujące warunki:
- prawo do znaku towarowego zostanie nabyte przez podatnika,
- prawo do znaku towarowego nadaje się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,
- prawo do znaku towarowego jest wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,
- przewidywany okres używania prawa do znaku towarowego wynosi co najmniej rok.
Warto zauważyć, że cały czas mówimy tu o amortyzacji prawa ochronnego do znaku towarowego, a nie o amortyzacji samego znaku. Na tym tle doszło do sporu organów podatkowych z podatnikami. Spór ten nie dotyczy jednak firmy naszego czytelnika, jeżeli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta