Czy wyjazdy handlowca to podróże służbowe
Zatrudniający przedstawicieli handlowych na etacie mogą mieć problem z prawidłowym rozliczeniem kosztów odbywanych przez nich podróży służbowych
Praca przedstawicieli handlowych polega na bezpośrednim dotarciu do klientów. Do ich obowiązków należą osobiste wyjazdy do klientów i poszukiwanie nowych rynków zbytu dla produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo. Dlatego często się przemieszczają i przebywają poza siedzibą firmy, co niesie ze sobą koszty przejazdów, zakwaterowania czy posiłków.
Kodeksowy obowiązek
Ogólny obowiązek pracodawcy zwrotu na rzecz pracownika kosztów poniesionych z tytułu podróży służbowej wynika z art. 775 § 1 kodeksu pracy. Zgodnie z nim „pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową”.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika są wolne od podatku dochodowego.
Trzeba więc rozstrzygnąć, które wyjazdy pracowników uznać można za podróże służbowe, co uzasadniałoby wypłatę diet i innych należności z tego tytułu.
Ważne, co wynika z umowy
W art. 29 § 1 kodeksu pracy nałożono obowiązek określenia miejsca wykonywania pracy przez pracownika w treści umowy o pracę....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta