Made in UE: rekompensaty dla pasażerów linii lotniczych
Wykształcone w orzecznictwie europejskiego sądu zasady ochrony praw pasażerów odwołanych i opóźnionych lotów wymagają modyfikacji – uważa aplikant radcowski w kancelarii Wierzbowski Eversheds
Unijny system ochrony praw pasażerów w transporcie lotniczym, oparty na rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r., uległ w ciągu pięciu lat od wejścia w życie istotnej ewolucji. Motorem zmian nie był jednak prawodawca, ale Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który dokonał daleko, a zdaniem wielu zbyt daleko idącej wykładni rozporządzenia.
Nowy obowiązek przewoźników?
Szczególne kontrowersje wzbudził niedawny wyrok (połączone sprawy C-402/07 i C-432/07 Sturgeon and Others), w którym Trybunał orzekł, że pasażerom opóźnionych lotów przysługuje prawo do zryczałtowanego odszkodowania (rekompensaty), jeżeli podróż opóźniła się co najmniej o trzy godziny. Jakkolwiek rozporządzenie przyznaje prawo do rekompensaty jedynie pasażerom lotów odwołanych lub którym odmówiono wstępu na pokład, to Trybunał orzekł, że zasada równego traktowania wymaga, aby takie samo uprawnienie przysługiwało także, gdy lot jest opóźniony. Jego zdaniem sytuacje pasażerów lotów odwołanych i opóźnionych są w istocie porównywalne, brak jest więc uzasadnienia dla różnicowania przysługującej im ochrony prawnej.
Wykładnia ta ma w istocie cechy prawotwórstwa, wbrew dotychczasowym poglądom Trybunału (m.in. wyrok w sprawach C-310/98 i C-406/98 Met-Trans and...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta