Mianowani z wiekiem stracą pracę
Urzędnicy mianowani zatrudnieni w urzędach państwowych i samorządowychbędą mogli zostać zwolnieni, gdy ukończą 65 lat
Tak wynika z nowelizacji ustaw o pracownikach urzędów państwowych i o pracownikach samorządowych, która w piątek została uchwalona przez Sejm.
Nowela wprowadza jednolite zasady zwalniania urzędników mianowanych, bez względu na ich płeć. Dotychczasowe przepisy prawie dziesięć lat temu zostały zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny (5 grudnia 2000 r. sygn. K 35/99).
Senatorowie dopiero teraz wystąpili z inicjatywą zmiany tych regulacji, tuż przed planowaną przez rząd racjonalizacją zatrudnienia w administracji.
Dotychczas przewidywały one możliwość zwolnienia urzędnika mianowanego, gdy osiągnie wiek emerytalny. Właśnie to Trybunału Konstytucyjnego uznał za niekonstytucyjne, gdyż kobiety mogły stracić pracę o pięć lat wcześniej niż mężczyźni. Obecnie będą dłużej chronione.