Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Brytyjska obrona przed głodem

26 lutego 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
źródło: Rzeczpospolita

W latach 1906 – 1911 udział Wielkiej Brytanii w światowym handlu spadł w stosunku do poprzedniej dekady o jedną czwartą, do 14,7 proc. W tym czasie udział Niemiec zwiększył się do 15,9, a USA do 35,3 proc.

Mimo malejącego udziału brytyjskiego handlu w obrotach światowych flota Albionu nieustannie rosła: tonaż powiększył się z 4,7 mln ton w 1860 roku do 11,6 mln ton w 1910 roku, przy czym z powodu wzrostu wielkości statków ich liczba zmniejszyła się z 27 663 do 21 090. Parowce szybko zastępowały statki żaglowe. W 1890 roku było 7410 parowców, a 20 lat później 10 443 – więcej niż żaglowców, których rejestr sięgał 9090. W 1913 roku Brytania miała 10 tys. statków o pojemności co najmniej 100 ton, o łącznej pojemności 12 mln ton, co odpowiadało połowie światowego tonażu; 11 proc. miały Niemcy, niecały 5,9 proc. USA, Norwegia 4,2 proc., Francja 3,8 proc., Japonia 3,4 proc. Brytania budowała statki we własnych stoczniach. W latach 1892 – 1904 na 23,4 mln ton zwodowanych na świecie 15,6 mln ton...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8863

Spis treści

Styl życia

Zamów abonament