Brytyjska obrona przed głodem
W latach 1906 – 1911 udział Wielkiej Brytanii w światowym handlu spadł w stosunku do poprzedniej dekady o jedną czwartą, do 14,7 proc. W tym czasie udział Niemiec zwiększył się do 15,9, a USA do 35,3 proc.
Mimo malejącego udziału brytyjskiego handlu w obrotach światowych flota Albionu nieustannie rosła: tonaż powiększył się z 4,7 mln ton w 1860 roku do 11,6 mln ton w 1910 roku, przy czym z powodu wzrostu wielkości statków ich liczba zmniejszyła się z 27 663 do 21 090. Parowce szybko zastępowały statki żaglowe. W 1890 roku było 7410 parowców, a 20 lat później 10 443 – więcej niż żaglowców, których rejestr sięgał 9090. W 1913 roku Brytania miała 10 tys. statków o pojemności co najmniej 100 ton, o łącznej pojemności 12 mln ton, co odpowiadało połowie światowego tonażu; 11 proc. miały Niemcy, niecały 5,9 proc. USA, Norwegia 4,2 proc., Francja 3,8 proc., Japonia 3,4 proc. Brytania budowała statki we własnych stoczniach. W latach 1892 – 1904 na 23,4 mln ton zwodowanych na świecie 15,6 mln ton...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta