Silniki niemieckiego przemysłu
Nie wysechł jeszcze atrament na dokumencie o zawieszeniu broni kończącym I wojnę światową, a Niemcy już buntowali się przeciw postanowieniom traktatu wersalskiego.
Republika Weimarska żądała wycofania francuskich wojsk okupacyjnych z Zagłębia Ruhry, wypowiedziała wojnę celną Polsce, mając nadzieję, że doprowadzi ona do upadku młodego państwa. Niemieccy politycy finansowali tajne zbrojenia: Krupp robił armaty i okręty podwodne, Junkers samoloty, a silniki do nich miały pochodzić od wypróbowanych w czasie wojny dostawców.
Niemcy nie zapomnieli lekcji sprzed kilku lat – przegrali wojnę z powodu zbyt małego potencjału przemysłu. W przypadku lotnictwa kluczowe okazały się dostawy silników. Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) wyprodukowała podczas wojny jedynie 20 tys. silników, czyli jedną piątą tego co Francuzi. Z tego 26 procent Benz, 6,7 procent Oberursel, 5,2...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta