Oszczędne silniki
Silnik wysokoprężny jest o jedną trzecią oszczędniejszy od benzynowego. Małe spalanie wynika z wysokiego stopnia sprężania, wynoszącego od 13 do 18:1 (silniki benzynowe lat 20. XX wieku charakteryzowały się sprężaniem 7:1), co zapewnia wysoką temperaturę sprężonego w cylindrach powietrza niezbędną do samozapłonu paliwa.
Silnik wysokoprężny ma także słabe strony – ponieważ maksymalne ciśnienie spalania w dieslu jest o 50 proc. wyższe niż w silniku benzynowym, jego budowa musi być masywniejsza. W efekcie jest o 30 proc. cięższy. Moc przypadająca na jednostkę masy silnika jest w przypadku diesla nawet trzy razy mniejsza niż w silnikach benzynowych.
Mimo wad w latach 20. silnik Diesla był chętnie wykorzystywany. Nad lotniczymi dieslami pracowali konstruktorzy w Niemczech, Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji Sowieckiej i USA. W 1928 roku Packard przygotował samolotowego diesla – gwiazdowy DR-980 miał dziewięć cylindrów, masę 231 kg i dawał 225 KM. Był prawie o jedną trzecią oszczędniejszy od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta