Reklamacja polubowna to reprezentacja firmy
Według organów podatkowych wydatkiem reprezentacyjnym może być pozytywne rozpatrzenie przez przedsiębiorcę reklamacji klienta, gdy taki obowiązek nie wynika z rękojmi, gwarancji lub innej umowy
Wydatek reprezentacyjny nie jest już ograniczony tylko do gastronomii, upominków, imprez. Obecnie przyjęta przez fiskusa interpretacja pojęcia „reprezentacja" jest bardzo szeroka. Uderza w tych przedsiębiorców, którzy potrafią podejmować skuteczne działania nakierowane na kreowanie korzystnego obrazu wobec klientów i kontrahentów.
Brak ustawowej definicji
Nie są kosztem podatkowym wydatki reprezentacyjne, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT). Pojęcie reprezentacji nie ma definicji ustawowej. Obecnie organy podatkowe bardzo restrykcyjne kwalifikują wydatki do tej kategorii. I często mają w tym poparcie sądów administracyjnych. Nie są to już tylko wydatki charakteryzujące się dwoma występującymi jednocześnie cechami:
- wystawnością albo okazałością oraz
- poniesieniem ich w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
Dla uznania wydatku za reprezentacyjny wystarczy ta druga cecha, bez jednoczesnego elementu wystawności. Dodatkowym kryterium jest niemożność wytłumaczenia wydatku obowiązkiem jego ponoszenia,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta