Szkoła ma obowiązek wspierać rozwój zdolnych uczniów
Już od 1 września 2011 r. w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i gimnazjach pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi udzielana jest według nowych zasad
W szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych będą one obowiązywały od 1 września 2012 r. Dyrektorzy tych placówek muszą jednak przez najbliższe miesiące przygotować się do ich wdrożenia.
Dla kogo pomoc
Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (DzU nr 228, poz. 1487), szkoła udziela pomocy uczniowi ze względu na:
∑ niepełnosprawność, np. ruchową, m.in. z afazją lub mózgowym porażeniem dziecięcym, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, autyzm, a także uszkodzenie narządu wzroku lub słuchu
∑ niedostosowanie społeczne
∑ zagrożenie niedostosowaniem społecznym
∑ szczególne uzdolnienia
∑ specyficzne trudności w uczeniu się, np. dysleksję, dysgrafię, dysortografię
∑ zaburzenia komunikacji językowej
∑ chorobę przewlekłą, np. astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę, depresję, schizofrenię, zaburzenia tikowe, lękowe itp.
∑ sytuacje kryzysowe lub traumatyczne
∑ niepowodzenia edukacyjne
∑ zaniedbania środowiskowe, które mogą wynikać m.in. ze złej sytuacji bytowej
∑ trudności adaptacyjne związane ze zmianą środowiska
∑ inne, niewskazane w rozporządzeniu przyczyny.
Z czyjej inicjatywy
Za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta