Kicz wygrał wojnę plakatów
Zapowiedzi filmu „1920. Bitwa Warszawska” ukazują przepaść między grafiką autorską a banalnym fotomontażem
Film Jerzego Hoffmana promują dwa rodzaje plakatów. Z jednej strony – świetne grafiki Andrzeja Pągowskiego, z drugiej – kiczowate postery z fotografiami aktorów w patetycznych pozach na tle wybuchów.
Pierwsza z prac Pągowskiego przedstawia lancę ułańską rozbijającą czerwoną gwiazdę. Dwie pozostałe to portrety bohaterów – przypominają afisze nawołujące do walki z bolszewikami z 1920 r. Sytuacja, w której artystyczne plakaty promują polską superprodukcję, jest wyjątkowa: od 20 lat graficy mogą reklamować głównie filmy niszowe.
Na uboczu
Duet Joanna Górska i Jerzy Skakun tworzy plakaty do nowości światowego kina (m.in. „Sezon na kaczki", „Małe sekrety") oraz do filmów z cyklu „Klasyka kina" (m.in. „Casablanca" i „Przeminęło z wiatrem"). Pracują dla małych dystrybutorów – Manany i Vivarto. Ich minimalistyczny styl cechują proste rysunki i liczne symbole....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta