Wójt musi wyrazić zgodę na obniżkę czy podwyżkę swojej pensji
Nie ma jasności, czy zgoda burmistrza lub prezydenta miasta na zmianę wynagrodzenia jest niezbędna. Ustawodawca powinien czym prędzej uregulować zasady modyfikacji gaży pracowników samorządowych
O tym, kto ustala wysokość pensji wójta (burmistrza, prezydenta miasta), mówią dwie ustawy z:
• 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej usg),
• 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2008 r. nr 223, poz. 1458 ze zm., dalej ups).
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 usg do wyłącznej właściwości rady gminy należy ustalanie wynagrodzenia wójta. Natomiast art. 8 ust. 2 ups stanowi, że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy w drodze uchwały.
Ograniczona swoboda
Rada gminy nie może jednak określać wynagrodzenia wójta dowolnie. Po pierwsze, ogranicza to ups, a po drugie, rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU z 2009 r. nr 50, poz. 398 ze zm., dalej rozporządzenie). Oznacza to, że w najbardziej niekorzystnym dla wójta wariancie rada gminy może wskazać jego wynagrodzenie w najniższym wymiarze, wynikającym z tych przepisów.
To nie budzi kontrowersji, gdy rada ustala wysokość pensji wójta na początku kadencji, po raz pierwszy. Sporne natomiast jest to, czy już w trakcie jej trwania może dowolnie decydować o obniżeniu (podwyższeniu) jego wynagrodzenia. Oczywiście wątpliwości te przestają mieć jakiekolwiek znaczenie, jeżeli zmiana wysokości uposażenia następuje za zgodą wójta...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta