Milczenie to najgorsze rozwiązanie
Obowiązkiem pracodawcy jest walka z mobbingiem i dyskryminacją. Wskazana jest tu nie tylko prewencja, ale i reakcja na naganne zachowania
Stresujące zdarzenia mogą mieć miejsce w zakładzie pracy prawie codziennie. Każdy szef jest tego świadomy. Istotny i brzemienny w skutki problem pojawia się w sytuacji, gdy takie okoliczności wypełniają znamiona mobbingu lub dyskryminacji. Istnieje wtedy realne niebezpieczeństwo sporu z pracownikiem, nawet na drodze procesu sądowego, a to odbija się niekorzystnie na renomie każdej firmy. Dlatego warto zastanowić się, jakie czynności może podjąć pracodawca, aby przeciwdziałać tym groźnym zjawiskom oraz jakie są jego obowiązki w tej dziedzinie podyktowane przepisami prawa.
Najlepiej zacząć od odpowiedzi na pytanie, czym jest zjawisko mobbingu czy dyskryminacji. Tylko zrozumienie tych pojęć umożliwia na odpowiedni dobór środków prawnych, które pozwolą z nimi walczyć.
Zastraszanie i nękanie
Kodeksowa definicja mobbingu stanowi, że oznacza on „działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników". Zatem mobbing musi mieć związek z zatrudnieniem. Cechuje go uporczywość i długotrwałość. Zawsze stanowi naganne zachowanie, które nie ma usprawiedliwienia w normach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta