Monitor tylko w jasnym i przestronnym biurze
Zatrudniając osoby do pracy przy komputerze trzeba spełnić dodatkowe warunki. Między stanowiskami musi być właściwa odległość, nie może być ani zbyt ciemno ani zbyt głośno. Takie warunki musi spełniać wydzielone biuro, jak i open space
Oddzielną kategorią pomieszczeń pracy są te przeznaczone dla pracowników administracyjno-biurowych, którzy pracują przy monitorach ekranowych przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Szczegółowe wymagania dla takich stanowisk pracy określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU Nr 148, poz. 973).
W zakresie wysokości, kubatury, wolnej powierzchni podłogi pomieszczenia biurowe podlegają takim samym wymogom, jak inne pomieszczenia, w których usytuowane są stanowiska pracy (omówione wcześniej). Ze względu jednak na charakter pracy – umysłowa, siedząca, z użytkowaniem monitora ekranowego, niektóre wymogi nieco się różnią.
Zadbać o zdrowie i wygodę
Pomieszczenia biurowe, w których występują czynniki uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia – a do takich zalicza się pomieszczenia, w których znajdują się stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe – powinny mieć wysokość co najmniej 3,3 m. Jeżeli pracuje w nim tylko jedna osoba, powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 6 m2.
Dobierając meble do biura (biurka, stoły, krzesła, fotele) należy mieć na uwadze nie tylko ich cenę i estetykę, ale przede wszystkim ich właściwości użytkowe i uwzględniać podstawowe antropometryczne wymiary...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta