Księgowe konsekwencje uwzględnienia roszczeń reklamacyjnych kontrahenta
Uznanie reklamacji przez dostawcę towarów czy usług i obniżenie ceny wiąże się z koniecznością dokonania odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych
Reklamacja z tytułu dostaw i usług polega na zwróceniu się do dostawcy, producenta towaru czy wykonawcy usługi w sprawie ujawnionych wad towaru, niedokładności w dostawie itp. z żądaniem uregulowania sprawy zgodnie z warunkami umowy kupna- -sprzedaży. Mają tu zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, dotyczące rękojmi za wady i gwarancji jakości.
W relacjach między sprzedawcą a nabywcą wyróżnia się:
- reklamacje rzeczowe, których przedmiotem są ilość i jakość zrealizowanej dostawy lub usługi oraz
- reklamacje wartościowe, których przedmiotem są cena, marża, rabat, błędy rachunkowe w fakturach VAT.
W przypadku, gdy rzecz sprzedana ma wady, kupujący, zgodnie z art. 560 par. 1 kodeksu cywilnego, może:
a) odstąpić od umowy lub
b) żądać usunięcia usterek, wymiany rzeczy na wolną od usterek albo obniżenia ceny.
Trzeba podkreślić, że z kolei zgodnie z art. 565 kodeksu cywilnego, jeżeli spośród rzeczy sprzedanych tylko niektóre są wadliwe i dają się odłączyć od rzeczy wolnych od wad, bez szkody dla obu stron, to uprawnienie kupującego do odstąpienia od umowy ogranicza się tylko do rzeczy wadliwych. Reklamowana jest wówczas część dostawy.
Ważne! Zapisy w księgach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta