Dobrej pogody nie kupisz, ale prognozę możesz
Organizatorzy meczu piłkarskiego czy imprezy plenerowej, rolnicy, przedsiębiorcy budowlani powinni być zainteresowani szczegółową prognozą pogody. Bo jest to dla nich taki sam czynnik ryzyka w biznesie jak każdy inny
Wędrowny cyrk był jednym z pierwszych stałych klientów Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowego Instytutu Badawczego po rozpoczęciu przez niego działalności komercyjnej. Cyrkowcy zamawiali szczegółowe prognozy dla kolejnych miejscowości, w których mieli występować. Interesowało ich głównie to, czy wiatr nie przeszkodzi w postawieniu namiotu, a zimą – czy namiotowi nie grozi zawalenie z powodu dużych opadów śniegu.
To, że cyrk odwołujący się w formie i treści do tradycji okazał się na polskim rynku jednym z pionierów w wykorzystywaniu „produktów meteorologicznych" w biznesie, jest swego rodzaju paradoksem. Wielu przedsiębiorców na co dzień posługujących się nowoczesnymi technologiami, w tym informatycznymi, wciąż nie zetknęło się z usługami meteorologicznymi, choć wpływ pogody na stan ich interesów często bywa decydujący; jest tak choćby w budownictwie.
Wpływ ten czasem trudno ocenić i wymierzyć, ale nierzadko jest oczywisty. Jeżeli plantator warzyw czy owoców przeprowadzi ich opryski, a zaraz potem będzie ulewa, w zależności od areału straty wyniosą od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Można ich uniknąć, a w każdym razie zmniejszyć ryzyko, gdy zainwestuje się w osłonę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta