Żegluga śródlądowa może być rozwojowym biznesem
Czynności przewoźnika w transporcie krajowym lub międzynarodowym w zakresie zarobkowego przewozu ładunków drogą wodną może podejmować przedsiębiorca, który ma zdolności zawodowe potwierdzone odpowiednim zaświadczeniem albo zatrudnia co najmniej jedną osobę mającą taki dokument.
Od lat w Polsce trwa debata publiczna na temat przewozu towarów. Podkreśla się, że konieczne są inwestycje w infrastrukturę kolejową i drogową, co jest też niezbędne do podnoszenia konkurencyjności gospodarki.
Niewiele natomiast mówi się o żegludze śródlądowej jako sposobie transportu ładunków. Żeby zająć się tego rodzaju biznesem, przede wszystkim trzeba poznać przepisy ustawy z 21 grudnia 2000 roku o żegludze śródlądowej (dalej: ustawa).
Jakie statki
Żeglugę na polskich śródlądowych drogach wodnych może prowadzić nie tylko statek polski, lecz także statek innego kraju członkowskiego UE w zakresie i na warunkach określonych w ustawie lub w umowach międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską albo Unię Europejską z państwem przynależności statku. Może ją też uprawiać także statek państwa trzeciego, ale tylko w zakresie i na warunkach określonych w umowach międzynarodowych zawartych przez nasz kraj z państwem przynależności statku.
Należy pamiętać, że ustawa nakłada na kierownika statku uprawiającego żeglugę na polskich śródlądowych drogach wodnych obowiązek składania informacji ewidencyjnych. Informacje składa się na formularzu ewidencyjnym po zakończeniu każdej podróży.
Wzór formularza ewidencyjnego, miejsce jego składania oraz szczegółowy sposób postępowania ze złożonymi formularzami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta